مصرف شکلات و کاهش خطر بیماری های قلبی

19 ژوئن 2015- تحقیقات جدید نشان می دهد خطر بیماری قلبی و سکته مغزی در افرادیکه تا 100 گرم  شکلات در روز مصرف می کنند نسبت به افرادیکه اصلا شکلات نمی خورند، کمتر است. در این افراد همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمتر می باشد.

لازم به تاکید است که در این تحقیق که در دانشگاه آبردین انجام شد، تنها یک همبستگی بین مصرف شکلات و کاهش خطر بیماریهای قلبی و سکته کشف شد.به عبارت دیگر، محققان مشاهده کردند افرادیکه شکلات بیشتری می خوردند در معرض خطر کمتری از بیماری قلبی و سکته مغزی هستند، اما این لزوما به این معنا نیست که خوردن شکلات علت مستقیم کاهش این خطرات است.

محققان از 21 هزار فرد بزرگسال در نورفولک در دهه ی 1990 ثبت نام کردند.  ازهر شرکت کننده خواسته شده بود که مقدار مصرف روزانه ی شکلات خود را اعلام کند.سپس این افراد بمدت 12 سال پیگیری شدند و سلامت قلب آنها بررسی گردید.

  20درصد از شرکت کنندگان ادعا کردند که هرگز شکلات نخورده اند و 80 درصد  دیگر، اعتراف کردند که در روز بین هفت تا 100 گرم شکلات می خوردند. افرادیکه در گزارش خود به خوردن شکلات اشاره کرده بودند در مقایسه با افرادیکه اصلا شکلات نمی خوردند:

·        جوانتر بودند.

·        BMIآنهاپایین تر بود.

·        کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا بودند.

·        بیشتر ورزش می کردند.

·        کالری بیشتر مصرف می کردند،همچنین مقادیر بیشتری چربی، کربوهیدرات و پروتئین مصرف می کردند.

·         الکل بیشتری مصرف می کردند.

و با این حال، در گروهی که شکلات می خوردند خطر بیماری های قلبی 11 درصد و خطر مرگ در جوانی 25 درصد کمتر بود.

تفاوتی بین مصرف شکلات شیری یا تلخ(تیره) نبود.با این حال به افراد مبتلا به دیابت با توجه به اثرات نامطلوب شکلات شیری(شیرین ) بر مقدارقند خون، خوردن شکلات تیره توصیه می شود.

نتایج این مطالعه قطعا نباید به عنوان دلیلی برای مصرف مقادیر بسیار زیاد شکلات تفسیر شود.محققان تنها یک همبستگی بین مصرف شکلات و کاهش خطر بیماری های قلبی یافتند اما این ارتباط  یکرابطه ی علی و معلولی نیست.

دلیل واقعی کاهش خطر بیماری های قلبی در این گروه می تواند به عوامل دیگر، مانند این واقعیت که این گروه جوانتر بوده و بیشتر به ورزش می پردازند، مربوط باشد.

همچنین ممکن است گروهی که از خوردن شکلات اجتناب می کردند، در حال حاضر در معرض خطر بیماری های قلبی بوده اند واگر چنین باشد، این احتمال وجود دارد که در این گروه موارد بیشتری ابتلا به بیماری های قلبی وجود داشته است.

پیام این تحقیق چیست؟

نتایج این تحقیق بیشتر از آنکه نشان دهد که خوردن مقدار زیادی شکلات برای قلب خوب است، نشان می دهد که خوردن شکلات هنگامی که در حال حاضر سلامت هستید، هیچ تهدیدی برای سلامت شما محسوب نمی شود.تحقیقات نشان می دهد برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2  که در حال حاضر به بیماریهای قلبی مبتلا نیستند اما در مورد خطر ابتلا خود به بیماری های قلبی نگران هستند، خوردن شکلات احتمالا موجب افزایش خطر ابتلا آنان به بیماری های قلبی نمی شود. نتایج این مطالعه در مجله Heartمنتشر شد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jun/study-finds-link-between-eating-chocolate-and-a-lower-risk-of-heart-disease-90086454.html